We dont need no education!
tisdag. det är patetiskt vilka brister det svenska skolsystemet egentligen har. man kan ju fråga sig nu när studenten närmar sig så smått, ska en sketen lärare få avgöra en människas liv och karriär? för som vissa vet, är lärare ett yrke för folk som har en sjukligt sadistisk läggning. och nu tar de bort konvux, så nu är det som sagt kört för min del att plugga vidare.
hur mitt arbete kring Charlotte Perkins Gilman kunde få ett sådant fatalt slut är ett mysterium. ett arbete där jag uppfyllt målen, blivit bedömd av flera kunniga inom ämnet som anser detta arbete på en minst vg nivå, och så förskaffar man sig oturen att hamna hos en lärare. nästa gång tänker jag inte sjunka så lågt att jag låter lärarna få vara i närheten av mina arbeten, det är bara förnedrande. läraryrket är som sagt uppbyggd på godtycklighet och självförverkligande. jag läste en mycket intressant artikel i någon gratistidning om hur elever frågar en rad oberoende lärare om vad de skulle gett ett arbete i betyg. samma arbete varierade från ig till mvg. lika stort steg som kärriär och misslyckande i livet. att låta ens betyg ligga i en enda persons händer är där systemet brister. jag har lösningar på detta, och det diskuteras om detta är nödvändigt i riksdagen eller om de hellre donerar sina pengar till Rysslands kärnvapenindustri.
1. minst tre oberoende lärare borde få betygsätta en elev/arbete/underlag. att en lärare avgör hur ens framtid ska se ut är att göra eleven till åtlöje.
2. eleven ska själv få välja mellan uppsats eller prov. är eleven sjuk under ett prov ska möjligheten alltid finnas att kunna visa sina kunskaper på ett annat sätt. så är det INTE nu. här ler dom och säger "otur för dig då".
3. elever ska få betygsätta lärare. det ska vara en ömsesidig relation. ingen slav och ägar fasoner. en elev ska inte behöva känna att han/hon måste fjäska inför en lärare som inte respekterar eleven.
de mål som skolverket eller vilket sjukt sällskap det nu är som ligger bakom kriterierna för svenska, enegelska osv är så pass luddiga att läraren tar sig rätten att tolka målen från vad de själva anser om eleven.
ska vi tillåta detta att fortgå? ska vi bara se på när elev efter elev går in i väggen för att de översköljs av hatiska uppgifter? eller ska vi göra något åt att elever får sin framtid krakulerad för att lärare anser sig ha rätten till det?
dock måste man applådera för vilka insatser några av lärarna i min skola gör. dom försöker vara rättvisa och det uppskattar jag verkligen. men ska dom i sin tur lida för att skolsystemet inte gör något åt saken?